Systemische diagnostiek en diagnostiek van systemen
Inhoud
Diagnostiek komt van het Grieks dia (door) en gnosis (kennis). Het gaat niet louter over het afnemen van testen, maar het is ergens doorheen kijken en het door en door kennen, het nauwkeurig leren kennen van waargenomen verschijnselen, kenmerken, onderscheidingscriteria en hun samenhang, soms ook de oorzaak.
Systemische diagnostiek kijkt naar het geheel en is integratief. Dit verschuift de diagnostiek van statische momentopnames naar dynamische, gepersonaliseerde contextgevoelige diagnostiek. Deze is gelaagd en kaleidoscopisch door de verschillende invalshoeken.
Bij de diagnostiek van systemen komt de focus te liggen op interactiepatronen, context en betekenisverlening. In deze opleiding leren we hoe je met de grote complexiteit van informatie kan omgaan en het kan ombouwen in een helpend verhaal dat verandering brengt.
Wat kun je verwachten
Deze opleiding biedt je de tools en inzichten om de complexiteit van systemen te doorgronden en om te zetten in effectieve en helpende verhalen die verandering
binnenbrengen. Ontdek hoe systemische diagnostiek je kan helpen om diepere inzichten te verkrijgen en effectievere ondersteuning te bieden!
- Eerste Opleidingsdag: De Basis van Systemische Diagnostiek met oefening
We starten met de principes van systemische diagnostiek. Je leert hoe je overzicht kunt houden in complexe situaties en hoe je een integratief beeld kunt vormen van
systemen. We behandelen belangrijke concepten zoals gelaagdheid, synergie, casusconceptualisering en cocreatie. Na deze dag ben je in staat om helder en
toetsbaar maar ook trialogisch te communiceren over complexe systemen. We maken dit heel concreet met de illustratie van een diagnostisch systeem waarin deze
principes worden toegepast.
- Tweede Opleidingsdag: Aan de slag met diagnostiek van Systemen: familiesystemen, groepen en organisaties
Op deze dag richten we ons op de diagnostiek van systemen met de focus op interactiepatronen, context en betekenisverlening. We oefenen met ecogrammen en
genogrammen en leren het belang van visualisatie en nonverbale communicatie. We verkennen verschillende dimensies van de contextuele benadering en principes van
superdiversiteit en leren hoe we deze lagen kunnen integreren in een persoonlijk en helpend verhaal. Dit alles gebeurt binnen een participerend therapeutisch proces
waarin we meerzijdige partijdigheid hanteren.
- Derde Opleidingsdag: Werken met Eigen Casusmateriaal
In de laatste opleidingsdag gaan we aan de slag met jouw eigen casusmateriaal. We gebruiken systemische technieken en een narratieve benadering om de
contextualisering te bevorderen. Je leert aan de hand van intervisiemethoden nieuwe perspectieven creëren en echte cocreatie ontwikkelen om tot dieper inzicht te
komen en helpende terugkoppeling. We besteden ook aandacht aan de fasering van het proces, zodat je een nieuw narratief kunt ontwikkelen dat aansluit bij jouw
situatie.
Opleider
Lieve Beheydt is klinisch psycholoog, dr. in de geneeskunde en contextueel therapeut. Sinds 2018 werkt zij als stafmedewerker diagnostiek in het zorginhoudelijk team van UPC Duffel en als opleider-in-de-diagnostische praktijk voor jonge psychologen. Ze heeft ruime ervaring met gezinstherapie bij psychose, stemmingsstoornissen of persoonlijkheidsmoeilijkheden. Momenteel doet ze ondermeer MFT-groepen voor contactmoeilijkheden in gezinnen met jongvolwassenen. In haar privépraktijk is ze vooral gericht op relatie- en gezinstherapie en supervisie van psychotherapeuten.
Voor wie
De opleiding staat open voor hulpverleners en therapeuten met een bachelor of master in de humane wetenschappen.
Praktisch
Data: De opleiding gaat door op woensdag 5, 12 en 19 november 2025
Locatie: Congrescentrum Groot Seminarie Mechelen, F. de Merodestraat 18, 2800 Mechelen
Prijs: 420 euro
Contactpersoon: Linda Heirbaut (linda.heirbaut@iprr.be)
Let op: het aantal plaatsen is beperkt
No teachers scheduled yet.