Inhoud:

Tweedaagse basisopleiding: Werken met de schemapopjes  (27 mei en 3 juni 2024)


+

Extra dag: Toepassing van de schemapopjes in partnerrelatietherapie (10 juni 2024)

De meeste hulpverleners vertrekken van het gesproken woord als voertuig van hun hulpverlenersaanbod. Dit sluit niet altijd volledig aan bij wat hulpvragers nodig hebben (staan vaker associatief in het leven, waarbij beeldtaal een hulpmiddel kan betekenen).

De schemapopologie (1993) ontwikkeld door Annie Nuyts probeert hieraan tegemoet te komen. Het is een visueel, narratieve methodiek waarbij het ontwikkelen van een gemeenschappelijke beeldtaal, samenwerking en volwaardige participatie van de cliënt op de voorgrond staan.

Deze dynamische poppetjesmethodiek verenigt inzichten uit de contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy met aspecten uit de schemagerichte therapie van Jeffrey Young.

Net als bij de duplomethodiek van Marleen Diekman gaat het om een externalisatiemethodiek. Door middel van 5 popjes wordt de innerlijke wereld van de cliënt in beeld gebracht: De Gezonde Volwassene, de Afschermer, de afstraffer, de Rebel en het Kwetsbare of Gekwetste kind. Door als het ware onze binnenkant buiten onszelf te  plaatsen, kunnen we op een andere manier naar onszelf kijken, alsof we ons waarnemen vanop een afstand. Het visuele aspect vergemakkelijkt dit ‘kijken naar onszelf’ en het driedimensionele geeft ons de mogelijkheid de bewegingen van dit innerlijke proces te ervaren.

De schemapopjes worden gebruikt in de hulpverlening aan volwassenen. Er wordt van uitgegaan dat er een volledig ontwikkelingsproces van kind tot volwassene is doorlopen. De schemapopjes kunnen ook gecombineerd worden met de duplomethodiek ‘Een taal erbij’. Verder kan de methodiek van de schemapopjes geïntegreerd worden binnen verschillende kaders en stromingen.

De schemapopjes kunnen gebruikt worden:

–       in individuele hulpverlening

–       bij partnertherapie

–       in groepen

–       als ondersteuning van een psychotherapeutisch proces

–       ter ondersteuning bij het geven van psycho-informatie

–       taxatie van een problematiek vb. trauma, rouwproces

–       supervisie/coaching en leertherapie

–       omdat er veel ‘vrije ruimte is, kan deze methodiek toegepast worden binnen verschillende therapeutische stromingen

In deze tweedaagse basisopleiding leer je de schemapopjesmethodiek toe te passen in therapie/counseling en hoe de schemapopjes een meerwaarde kunnen zijn binnen inter- en supervisie. Kennis van de contextuele hulpverlening of van de schemagerichte therapie is geen voorwaarde om deze tweedaagse te volgen.

Tijdens de extra dag leer je hoe je in partnerrelatietherapie kunt werken met schemapopjes. De benadering gebruikt het gehechtheidsdenken en de differentiatietheorie om naar de spanningen in relaties te kijken. Koppels worden uitgenodigd om hun interacties te onderzoeken, en door de schemapopjes op een specifieke manier uit te zetten, wordt hun dynamiek visueel en duidelijker zichtbaar. Dit helpt hen om meer begrip en mildheid te ontwikkelen, zowel voor zichzelf als voor hun partner. De schemapopjesmethodiek fungeert als een extra hulpmiddel dat je kan inzetten in relatietherapie.


Dag drie kan ook apart gevolgd worden:

Voorwaarde:
- tweedaagse basisopleiding reeds gevolgd hebben of op een andere manier praktische ervaring hebben met deze methodiek (dag 3 heeft als vertrekpunt deze
basiskennis). Als je dus in het verleden de tweedaagse over de methodiek met de schemapopjes reeds bij Annie volgde, kan je ook instappen in dag 3.
Opleider dag 3: Toepassing van de schemapopjes binnen partnerrelatietherapie: Ilse Penne


Leestips:
- introductie contextuele hulpverlening: ‘Tussen mensen’, Annie Nuyts en Lieve Sels. Uitgeverij
LannooCampus 2017.
- introductie schematherapie: ‘Patronen doorbreken, negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en
veranderen’, Hannie Van Genderen, Gitta Jacob & Laura Seebauer. Uitgeverij Hogrefe 2011.

Opleiders:

Annie Nuyts studeerde muziektherapie. Verder is zij opgeleid in de contextuele psychotherapie, de oplossingsgerichte therapie, EMDR-traumatherapie en dialectische gedragstherapie. Zij heeft een ambulante praktijk en werkt daarnaast als familietherapeute in de dagbehandeling Arkel van het psychiatrische ziekenhuis Sint Norbertus in Duffel. Daarnaast is zij als docent en supervisor verbonden aan de opleidingsinstituten IPRR en Leren Over Leven en maakt ze deel uit van ‘vzw Context in Beeld’.

Ilse Penne (°1972) is klinisch psycholoog, seksuoloog, systeemtherapeut. Ze is erkend opleider en supervisor door de BVRGS. Naast het werk als opleider in het derde jaar in IPRR en in andere instituten (Ugent, KUL) is ze werkzaam in CGG Scheldedenderwaas. Ze praat en publiceert over het thema intimiteit en seksualiteit bij koppels.

Praktisch:

De opleiding gaat door op 27/5, 3/6 en 10/6.

Adres: Thomas More Kruidtuin, Lange Ridderstraat 44, 2800 Mechelen.

We starten om 9u30 en eindigen om 16u30.

Bijkomende derde dag met Ilse Penne: 10/6/2024.

Contactpersoon: Cinthe Lemmens (cinthe.lemmens@iprr.be)

Of schrijf je in via onderstaande knop

Schrijf je in

Kostprijs: 280 euro voor de tweedaagse en 140€ voor de derde dag. De inschrijving is definitief na overschrijving van het inschrijvingsgeld op rekening BE58 4312 0260 5179.

Lesgever(s)

Annie Nuyts
Contextueel psychotherapeut en supervisor in de relatie-en gezinstherapie & systeemcounseling
Ilse Penne
Systeempsychotherapeut, seksuoloog, psycholoog

Had je deze ook al gezien?

Deze opleidingen zouden je ook kunnen interesseren