Inhoud:

De meeste hulpverleners vertrekken van het gesproken woord als voertuig van hun hulpverlenersaanbod. Dit sluit niet altijd volledig aan bij wat hulpvragers nodig hebben (staan vaker associatief in het leven, waarbij beeldtaal een hulpmiddel kan betekenen).

De schemapopologie (1993) ontwikkeld door Annie Nuyts probeert hieraan tegemoet te komen. Het is een visueel, narratieve methodiek waarbij het ontwikkelen van een gemeenschappelijke beeldtaal, samenwerking en volwaardige participatie van de cliënt op de voorgrond staan.

Deze dynamische poppetjesmethodiek verenigt inzichten uit de contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy met aspecten uit de schemagerichte therapie van Jeffrey Young.

Net als bij de duplomethodiek van Marleen Diekman gaat het om een externalisatiemethodiek. Door middel van 5 popjes wordt de innerlijke wereld van de cliënt in beeld gebracht: De Gezonde Volwassene, de Afschermer, de afstraffer, de Rebel en het Kwetsbare of Gekwetste kind. Door als het ware onze binnenkant buiten onszelf te  plaatsen, kunnen we op een andere manier naar onszelf kijken, alsof we ons waarnemen vanop een afstand. Het visuele aspect vergemakkelijkt dit ‘kijken naar onszelf’ en het driedimensionele geeft ons de mogelijkheid de bewegingen van dit innerlijke proces te ervaren.

De schemapopjes worden gebruikt in de hulpverlening aan volwassenen. Er wordt van uitgegaan dat er een volledig ontwikkelingsproces van kind tot volwassene is doorlopen. De schemapopjes kunnen ook gecombineerd worden met de duplomethodiek ‘Een taal erbij’. Verder kan de methodiek van de schemapopjes geïntegreerd worden binnen verschillende kaders en stromingen.

De schemapopjes kunnen gebruikt worden:

–       in individuele hulpverlening

–       bij partnertherapie

–       in groepen

–       als ondersteuning van een psychotherapeutisch proces

–       ter ondersteuning bij het geven van psycho-informatie

–       taxatie van een problematiek vb. trauma, rouwproces

–       supervisie/coaching en leertherapie

–       omdat er veel ‘vrije ruimte is, kan deze methodiek toegepast worden binnen verschillende therapeutische stromingen

In deze tweedaagse leer je de schemapopjesmethodiek toe te passen in therapie/counseling en hoe de schemapopjes een meerwaarde kunnen zijn binnen inter- en supervisie. Kennis van de contextuele hulpverlening of van de schemagerichte therapie is geen voorwaarde om deze tweedaagse te volgen.

Opleider:

Annie Nuyts studeerde muziektherapie. Verder is zij opgeleid in de contextuele psychotherapie, de oplossingsgerichte therapie, EMDR-traumatherapie en dialectische gedragstherapie. Zij heeft een ambulante praktijk en werkt daarnaast als familietherapeute in de dagbehandeling Arkel van het psychiatrische ziekenhuis Sint Norbertus in Duffel. Daarnaast is zij als docent en supervisor verbonden aan de opleidingsinstituten IPRR en Leren Over Leven en maakt ze deel uit van ‘vzw Context in Beeld’.

Praktisch:

De opleiding gaat door op 18/11/2022 en 25/11/2022.

Contactpersoon: Cinthe Lemmens (cinthe.lemmens@iprr.be)

Of schrijf je in via onderstaande knop

Schrijf je in

Kostprijs: 260 euro. De inschrijving is definitief na overschrijving van het inschrijvingsgeld op rekening BE58 4312 0260 5179.

Locatie: Diocesaan Pastoraal Centrum, Frederik de Merodestraat 18, 2800 Mechelen.

De opleiding komt in aanmerking voor subsidie via de KMO-portefeuille. Meer informatie hierover vind je op https://www.iprr.be/kmo-portefeuille/. Opgelet, als je inschrijft via KMO-portefeuille dien je de betaling via hen te laten uitvoeren.

Lesgever(s)

Annie Nuyts
Online Teacher

Had je deze ook al gezien?

Deze opleidingen zouden je ook kunnen interesseren